Vill ni hjalpa till????

Hejhej!

det vart lite svarare an ja trodde att uppdatera. internet tillgangen ar ine den basta.
jag lever och mar bra.
Det ar en san enorm skillnad mellan Ghana och Sverige att det knapt gar att forklara.
jag bor i en liten by som heter Obuasi. De bestar av cement hus, getter, tuppar, katter, odlor i mangder, barn, och
mangder av gladje.
Jag ar den enda vita mannisan och vart man an gar ropar folk obruni obruni etfer en, vilket betyder viting. Barn springer efter en, ska ta pa en, klappa pa en. De minsta barnen har aldirg setten vit manniska innan och har borjat stor tjuta nar de ser mig forsta gangen.
nu har alla vant sig och jag kanner mig nastan som en i mangden.

Jag hjalper till pa en skola i byn, ar med de aldra minsta barnen. ca 3 - 5 ar gamla. dom pratar ingen engelska an utan vi kominucerar mest genom kroppssprak. men dom ar underbara och vill lara sig hela tiden!
Forsta ordet de larde sig var camera, helt enkelt for att de ville att ja skulle ta kort pa dom! :)

Nu till vad jag behover hjalp med.
De stora baren i skolan har riktiga klassrum, bankar, tak och allt som hor till.
De sma barnen sitter ihopptrangda i en liten tra barack som snart faller ihopp. det ar hal i taket, bradorna ar ruttna, det finns varken fonster eller dorrar.
Detta leder till att det regnar in natt extremt, det ar antingen svin kallt eller alldels for varmt. barnen blir sjuka, och lararna vill inte undervisa under dessa forhallanden.

De har borjats bygga nya klassrum till elevera men som ofta har i Ghana har pengarna tagit slut och det har statt still i over ett ar. Det enda som finns ar en stengrund.
Att bygga upp 2 stycken klassrum men fonster, riktigt tak, farg pa vaggarna, nya mobler. Helt enkelt att fardigstalla hela skolan for de sma barnen skulle kosta 100 000 svenska kronor. = 20 000 ghana cedi.
DET AR INTE OMOJLIGT!!

varje liten enkrona som nagon vanlig sjal vill skanka hjalper till!
jag har redan haft mote med Joseph som ar ansvarig for bygget. Priset pa 20 000 ghana cedi ar ett fast pris och det kommer inte att hojas under tiden bygget pagar.
Sa fort jag har ett liten start summa pengar sa satter bygget igang dagen efter! far vi ihop pengar kommer bygget att ta 5 veckor att genomfora. da har jag mojlighet att vara med och se till att pengarna gar direkt till skolan och bygg material och inte till nagot annat samt att ni som vill hjapla till kommer ha mojlighet att genom mina biler kunna se vad som hander och hur det gar!
100 000kr ar malet, helst sa snart mojigt saklart, men vi jobbar salange det gar. tar pengarna slut medans jag ar har nere sa fortsatter jag skicka ner pengar fran sverige. Allt for att skolan ska bli klar.

1 kr, 50 kr eller 10 000 kr spelar ingen roll, allting raknas och spelar roll!

hjalp mig hjalpa barnen attfa en riktig skola att ga till!
Bilder pa hur skolan ser ut nu och hur arbetet gar kommer att komma upp sa fort jag far mojlighet till det.

Vill ni hjalpa till och skanka en liten slant. Satt  in pa:
8105-9 64 272 000-7
swedbank ar det.
Skriv garna namn sa jag vet vilka ni ar :)

Tusen tusen tack.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Det längsta avståndet mellan två människor är ett leende

RSS 2.0